Meer bezoekers, meer leads, meer omzet en meer terugkerende klanten, het is de ambitie van elke startende ondernemer. Ben jij ook altijd op zoek naar de laatste trends om je webshop te optimaliseren en meer uit je online inspanningen te halen? We onthullen 3 waarden waarop je kan focussen die je online conversie een boost geven.
Vertrouwen
Een doorslaggevend aspect van een converterende webshop is vertrouwen. Je webshop moet als het ware betrouwbaarheid ademen. Er zijn veel manieren waarop je bij je bezoekers een gevoel van vertrouwen kan opwekken. Geen paniek als je ze nog niet allemaal hebt toegepast. Dat is net het fijne aan een webshop: je kan gaandeweg kleine aanpassingen doen die het vertrouwen en meer conversie ondersteunen. Zo zie je geleidelijk aan je business groeien en pluk je van elke inspanning de vruchten. Zo is het een slimme zet om de verschillende betaalmethoden duidelijk te maken al op de homepage van je webshop. Zo weten bezoekers meteen dat ze op hun vertrouwde manier zoals bijvoorbeeld met Payconiq bij jou kunnen afrekenen. Maak ook zeker gebruik van de reviews van je klanten, je hoeft heus niet zo bescheiden te zijn. Lovende kritieken en positieve reviews zijn ideale manieren om nieuwe klanten te overtuigen om voor jouw online shop te kiezen, want die is gewoonweg de beste, toch?
Service & bereikbaarheid
Zorg ervoor dat je bereikbaar bent. Zitten je leads met vragen en kunnen ze meteen contact met je opnemen door bijvoorbeeld een chatfunctie op je webshop, een zichtbaar telefoonnummer met duidelijke uren waarop je bereikbaar bent of via social media? Goed bezig, ze zullen zich gehoord voelen. Het kan zo’n wezenlijk verschil maken in leads. Het komt er eigenlijk op neer dat je je klanten op hun wenken moet bedienen, ook online. Moeten bezoekers gaan graven naar een telefoonnummer of kunnen ze niet eens een contactformulier vinden op je webshop? Dan zal niet alleen je klantvriendelijkheid en klantservice een deuk krijgen, ook het vertrouwen in je webshop krijgt klappen. Vind je het niet fijn of is het praktisch onmogelijk steeds bereikbaar te zijn? Denk dan eens aan een chatbot die automatisch vragen beantwoordt. Of een automatische reactie waarin je aangeeft wanneer je vragen en berichten beantwoordt. Dit kan op social media zoals messenger en Whatsapp, maar ook via e-mail en op je website kan je gebruik maken van automatic reply message.
Uiteraard zijn er nog heel wat andere waarden en aspecten van je webshop waar je mee aan de slag kan, zoals gebruiksgemak en herkenbaarheid in betalingsmogelijkheden (zorg dat je zeker Bancontact aanbiedt), je call to actions, tracking,… Ga niet te overhaast te werk. En zie je webshop stapsgewijs evolueren naar een moneymaker die converteert als nooit tevoren!